وبلاگ

بهمن 4, 1403

فیلم بلید رانر ۲۰۴۹: خاطره‌ی مصنوعی و بازتاب اجتماعی آن

تا چند سال پیش، اگر از چیزی تحت عنوان خاطره‌ی مصنوعی حرف می‌زدیم، انگار داشتیم درباره‌ی قصه‌ای علمی تخیلی صحبت می‌کردیم که در آینده‌های دور اتفاق می‌افتد. اما حالا همانطور که با جدیت و نگرانی از هوش مصنوعی حرف می‌زنیم و پیشرفت‌های آن مدهوش می‌شویم، از خاطره‌ی مصنوعی نیز می‌گوییم و فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049) یکی از نقطه‌های ارجاع ما برای این مفهوم است. سینما و حافظه‌ی مصنوعی و خاطره‌های ساختگی پیوندی به قدمت تاریخ سینما دارند. بارها و بارها در سینما دیده‌ایم که حافظه‌ی آدم‌ها توسط دستگاه‌ها و ابزارهای دیگر کنترل شده و ارتقا پیدا می‌کند. در این نقطه سینما گامی برمی‌دارد و پرسشی را مطرح می‌کند که سالیان سال است ذهن انسان را درگیر خود کرده است. اینکه آیا ما می‌توانیم با حافظه‌های مصنوعی زندگی کنیم و اگر چنین کاری کنیم، با چه عواقبی روبرو خواهیم شد؟
بهمن 4, 1403

بلید رانر: شهر همانند رویا و کابوس

همان‌اندازه که در دل هر آرمانشهری می‌توان پتانسیل یک پادرآرمانشهر را تصور کرد، در سوی مقابل، درون یک پادآرمانشهر یا دیستوپیا هم همواره یک آرمانشهر وجود دارد که می‌تواند روزنه‌ای از امید را بگشاید. در دل تصاویر فانتزی فیلم های علمی-تخیلی از پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی بشر، همواره باید به رویاهای اجتماعی نگاه بیندازیم که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در جایی که این رویاهای اجتماعی و اضطراب‌های جمعی به یکدیگر برخورد می‌کنند در واقع آرمانشهر و پادآرمانشهر تعریف می‌شوند. از این منظر، بلید رانر توانسته قدم محکمی برای طرح مساله بردارد: اینکه بشر خیال دارد با در اختیار قرار دادن قدرت فناوری به دست نااهلان شاهد نتیجه ویرانگر آن باشد یا چیزی که در اختیار زندگی اجتماعی ما باشد تا آسایش بیشتری را تجربه کنیم و به رویاهایمان را در شهر ایده آل خودمان جنبه عملی ببخشیم.
دی 28, 1403

ورای دیوارهای «اتاق»: دیدگاه های پست مدرن در روایت سینمایی لنی آبراهامسون

فیلم اتاق، سرشار از عناصر پست مدرنیستی است؛ عناصری همچون تکه‌پارگی، بینامتنیت، فراداستان و واسازی کلان‌روایت‌ها. داستان‌گویی غیرخطی، پرسپکتیوهای ذهنی و درگیری با تروما و تاب‌آوری، درون‌مایه‌های پست‌مدرن‌اند. علاوه بر این، فیلم اتاق، از طنز و آیرونی/کنایه استفاده می‌کند تا روایت‌های غالب را به چالش بکشد و مخاطب را دعوت کند تا به شیوه‌های جایگزینی برای درک واقعیت نقب بزند. فیلم اتاق، بنابر تکنیک‌های روایی خلاقانه، نقد هنجارهای فرهنگی غالب و کندوکاو پیچیدگی‌های تجربه‌ی بشری در دوران پست مدرن، فیلمی شایسته‌ی توجه و شاخص است.
مرداد 28, 1403

فیلم سوزاندن: واکاوی پارادایم پست مدرن در «سوزاندن» لی چانگ دونگ

فیلم «سوزاندن» به کارگردانی لی چانگ-دونگ، عناصر مختلفی از سینمای پست‌مدرن را همراه خود دارد. ساختار روایی تکه‌تکه‌ی آن که قراردادهای متداول قصه‌گویی را به چالش می‌کشد، ارائه‌ی رویدادها به‌صورت وقایع غیرخطی و بی‌پاسخ‌گذاشتن بسیاری از پرسش‌های مخاطبان، نمونه‌هایی از این ساختارند. بینامتنیت از طریق ارجاعات به داستان کوتاه هاروکی موراکامی به وضوح در این فیلم در جریان و نیز این اثر هیچ ابایی از پنهان‌کردن تاثیراتی که گرفته ندارد. ابهام و عدم قطعیت برکلیت فیلم سایه انداخته‌اند و باعث می‌شوند هویت و انگیزه‌های کاراکترها در هاله‌ای از ابهام بماند. بخشی از فیلم به کشف و شهود در رابطه با نزاع طبقاتی تعلق دارد و به موضوع نابرابری اجتماعی و جداافتادگی از اجتماع می‌پردازد. در همین حین، بحث فراواقعیت نیز در فیلم مطرح است و با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی و نحوه‌ی ارائه‌ی شخصیت‌های ما در یک جهان فراواقع، بر آن صحه گذاشته می‌شود. در کلیت، فیلم «سوختن» مثالی تمام و کمال از سینمای پست‌مدرن است که با درون‌مایه‌های پیچیده سروکار دارد و با تکنیک‌های ساختاری سعی می‌کند درک مخاطب از واقعیت، هویت و قصه‌گویی را به چالش بکشد.
آذر 27, 1402

سالو: جایی که فاشیسم با سادیسم تلفیق می شود

سالو یا 120 روز سدوم: شاهکار پیر پائولو پازولینی در حوزه ی شاهکارهای سینمایی و پیامدهای سیاسی-اجتماعی آن ها، کمتر فیلمی به اندازه ی فیلم «سالو، یا 120 روز سدوم» […]
آذر 17, 1402

به خلا وارد شو با روایت ناظر

از طریق مفهوم روایت ناظر توماس لوین به خلا وارد شو «به خلا وارد شو» (Enter the Void) فیلمی محصول سال 2009 به کارگردانی گاسپار نوئه (Gaspar Noe) فیلمساز فرانسوی-آرژانتینی […]
آذر 14, 1402

وارد خلا شو با خاطره مصنوعی

فیلم وارد خلا شو چگونه به ما کمک می کند تا ابعاد مختلف زندگی را تجربه کنیم وارد خلا شو (Enter the Void) فیلمی محصول سال 2009 به کارگردانی گاسپار […]
مهر 22, 1402

ترجمه شعر والت ویتمن: Song of Myself, 52 (شعر فیلم انجمن شاعران مرده)

درباره شعر والت ویتمن «آواز خودم، 52» (Song of Myself, 52) بخش پایانی شعر حماسی والت ویتمن، «آواز خودم»، است که بخشی از اثر مشهور او، «برگ‌های علف» (Leaves of […]
مرداد 16, 1402

ترجمه شعر A Dream Within a Dream ادگار آلن پو (شعر فیلم گرداب گاسپار نوئه)

شعر رویایی درون یک رویا ادگار آلن پو شعر رویایی درون یک رویا (A Dream Withing a Dream) که در سال 1849 نوشته شد، در دوره ای پرفراز و نشیب […]
× سوال داری؟ بیا بچتیم!