فیلم لوکس اترنا گاسپار نوئه

La Nuit de l'Homme گاسپار نوئه
La Nuit de l’Homme گاسپار نوئه
اردیبهشت 13, 1398
چند هایکو
چند هایکو
اردیبهشت 13, 1398
La Nuit de l'Homme گاسپار نوئه
La Nuit de l’Homme گاسپار نوئه
اردیبهشت 13, 1398
چند هایکو
چند هایکو
اردیبهشت 13, 1398

گاسپار نوئه یک سال پس از اکران پنجمین فیلم بلندش به نام کلایمکس (Climax) در جشنواره ی کن، با یک فیلم کوتاه به نام لوکس اترنا (Lux Æterna) به این جشنواره بازگشته. این فیلم اگرچه اصولن کوتاه قلمداد می شود، اما 50 دقیقه زمان دارد. در این فیلم بازیگران شناخته شده ای چون شارلوت گنزبور (Charlotte Gainsbourg) و بئاتریس دال (Béatrice Dalle) هنرنمایی می کنند. لوکس اترنا در برنامه ی اکران نیمه شب (Séance de Minuit) جشنواره ی کن اکران شد.

لوکس اترنا گاسپار نوئه

CANNES, FRANCE – MAY 19: Gaspar Noe, Charlotte Gainsbourg and Beatrice Dalle attend the photocall for “Lux Aeterna” during the 72nd annual Cannes Film Festival on May 19, 2019 in Cannes, France. (Photo by Samir Hussein/WireImage)

 

لوکس اترنا گاسپار نوئه

در حال حاضر اطلاعات زیادی راجع به فیلم لوکس اترنا منتشر نشده. اولین توضیح موجود راجع به این فیلم در وبسایت رسمی جشنواره ی کن منتشر شد که ترجمه ی آن را در ادامه می خوانید:

«شارلوت گنزبور و بئاتریس دال در صحنه هستند تا داستانی درباره ی ساحره ها تعریف کنند. اما این همه ی ماجرا نیست. لوکس اترنا همچنین رساله ای ست بر سینما، عشق به فیلم، احساسات هیستریک (عصبی) روی صحنه. لوکس اترنا فیلم با زمان متوسط (نیمه بلند) پرسرعتی ست که گاسپار نوئه با آن بازگشتی غیر منتظره به فهرست فیلم های منتخب جشنواره ی کن داشته؛ فیلمی که داوران در آخرین لحظه تماشا کردند و در برنامه ی اکران نیمه شب (Séance de Minuit) پخش خواهد شد، چراکه فیلمی بر هیجان و همچنین مرموز است.»

 

در تاریخ 11 می 2019 اطلاعات جدیدتری راجع به اثر جدید گاسپار نوئه در صفحه ی ویژه ی آن در وبسایت رسمی جشنواره ی کن قرار گرفت. این اطلاعات شامل 2 عکس _ظاهرن_ ازفیلم کوتاه لوکس اترنا و یک از عکس گاسپار نوئه در حال سیگار کشیدن، در کنار فهرستی کامل تر از بازیگران و عوامل فیلم، و یک خلاصه ی یک خطی می باشد: ترجمه ی این خلاصه را در ذیل می خوانید:

«رساله یی پر شور درباره ی احترام به عقاید، حرفه ی بازیگر، و هنر فیلمسازی»

نکته ی جالب این است که اکنون می دانیم بسیاری از عوامل و بازیگران آثار قبلی گاسپار نوئه، در لوکس اترنا نیز همراه او هستند. از این میان می توان به حضور بنوا دبی مجددن به عنوان سینماتوگراف و کن یاسوموتو به عنوان صدابردار اشاره، که باعث می شود انتظار فیلمی به سبک دیگر فیلم های اخیر گاسپار نوئه را داشته باشیم.

نکته دیگر بازگشتن دو بازیگر فیلم های قبلی گاسپار نوئه، به نام های کارل گلاسمن و کلود-امانوئل گاژان-مول می باشد. همچنین تام کن، که طراحی گرافیک آثار قبلی گاسپار نوئه را به عهده داشته، این بار نامش در بین بازیگران فیلم به چشم می خورد.

 

عنوان لوکس اترنا گاسپار نوئه

عبارت «لوکس اترنا» (Lux Æterna) قابل ترجمه به «نور جاودان» است. این عبارت به زبان لاتین بوده و در اصل نام یک سرود مذهبی کاتولیک است. در این سرود از خداوند خواسته می شوند تا نورش را بر بندگانش بتاباند. چنین سرود هایی همراه با موسیقی کلیسایی خوانده می شوند.

در سال 2000 کلینت منسل (Clint Mansell) آهنگساز انگلیسی برای فیلم مرثیه یی برای یک رویا (Requiem for a Dream) به کارگردانی درن آرونوفسکی (Darren Aronofsky) یک قطعه ی موسیقی با عنوان لوکس اترنا درست کرد که تبدیل به تم به یادماندی این فیلم شد. جز این مورد، از این عنوان در تعدادی از آثار موسیقی دوران ما مجددن استفاده شده، با این حال فعلن نمی توان گفت آیا لوکس اترنا گاسپار نوئه ارتباطی با ترانه ی مذهبی و یا قطعات موسیقی ذکر شده داشته باشد یا نه.

 

خلاصه داستان Lux Æterna گاسپار نوئه

بئاتریس دال در حال کارگردانی اولین فیلمش است که در آن شارلوت گنزبور نقش اصلی را بازی می کند؛ نقش زنی که به جرم سحر و جادو به زودی سوزانده خواهد شد. فیلمبرداری اما به خوبی پیش نمی رود، تنش افزایش می یابد و آشوب به دنبال آن می آید.

 

عوامل و بازیگران لوکس اترنا گاسپار نوئه

لوکس اترنا دارای عوامل پشت صحنه و بازیگرانی فرانسوی و غیر فرانوسی ست. بیشتر این افراد نظیر کن یاسوموتو، بنوا دبی، و تام کن در پروژه های قبلی گاسپار نوئه حضور داشته اند. فهرست کامل این افراد در ادامه می خوانید:

 

عوامل پشت صحنه

نویسنده و کارگردان: گاسپار نوئه

دستیار کارگردان: کلر کوربتا-دال (Claire CORBETTA-DOLL)

سینماتوگرافی: بنوا دبی (Benoît DEBIE)

صدا: کن یاسوموتو (Ken YASUMOTO)

تدوین: ژروم پنسل (Jérôme PESNEL)

طراح صحنه: سامانتا بن (Samantha BENNE)

تهیه کنندگان: گاسپار نوئه، آنتونی واکارلو (Anthony Vaccarello)، گری فارکاس (Gary Farkas)، الیویر مولر (Olivier Muller)، کلمان لپوتر (Clement Lepoutre)

شرکت های تهیه کننده: سن لوران (Saint Laurent)، ویکسان (Vixens)، له سینما دو لا زون (Les Cinemas de la Zone)

طراح تولید: سامانتا بن (Samantha Benne)

طراح لباس: آنتونی واکارلو از سن لوران (Saint Laurent by Anthony Vaccarello)

سرپرست موسیقی: پاسکال میر (Pascal Mayer)

پخش: وایلد بانچ (Wild Bunch)

 

بازیگران

شارلوت گنزبور (Charlotte GAINSBOURG)

بئاتریس دال (Béatrice DALLE)

کارل گلاسمن (Karl GLUSMAN)

کلود-امانوئل گاژان-مول (Claude-Emmanuelle GAJAN-MAULL)

تام کن (Tom KAN)

کلارا 3000 (Clara 3000)

میکا آرگانیاراز (Mica ARGAÑARAZ)

یانیک بونو (Yannick BONO)

لوپ برانکوویچ (Loup BRANKOVIC)

استفانیا کریستیان (Stefania CRISTIAN)

پل آملین (Paul HAMELINE)

لوکا آیزاک (Luka Isaac)

ابی لی (Abbey Lee)

فلیکس ماریتو (Félix MARITAUD)

لولا پیلو پریه (Lola PILLU PERIER)

ماکسیم روییز (Maxime RUIZ)

 

لوکس اترنا گاسپار نوئه در کن

در وبسایت رسمی جشنواره ی فیلم کن در تاریخ 12 اردیبهشت 98 اعلام شد که تعدادی فیلم از جمله لوکس اترنا گاسپار نوئه به فهرست فیلم های منتخب جشنواره ی کن اضافه شده. در این میان آثاری از دو کارگردان بزرگ عبدالطیف کشیش و کوئنتین تارانتینو نیز به چشم می خورد. در فهرست مذکور لوکس اترنا در بخش اکران نیمه شب (Séance de Minuit)، که جدا از بخش رقابتی جشنواره ی کن است، قرار گرفته.

فستیوال کن از تاریخ 24 اردیبهشت تا 4 خرداد 98 ادامه دارد. فیلم لوکس اترنای گاسپار نوئه در نیمه شب 18 می (28 اردیبهشت) در این جشنواره اکران می شود.

View this post on Instagram

Gaspar Noe's Lux Æterna Red Carpet At least 1 person walked out, 1 cried after the show, 1 had a seizure, and a couple more had to hold their eyes and ears during some scenes of the film. But Thankfully nobody has died yet! . . . مراسم فرش قرمز لوکس اترنای گاسپار نوئه حداقل 1 نفر حین اکران فیلم سالن سینما رو ترک کرد، 1 نفر بعد از اکران شروع به گریه کرد، 1 نفر دچار حمله ی عصبی شد، و عده یی هم حین برخی صحنه های فیلم گوش ها و چشم هاشون رو گرفتن. اما تا این لحظه خدا رو شکر کشته یی نداشتیم! #GasparNoe #Gaspar_Noe #LuxÆterna #Lux_Æterna #LuxAeterna #Lux_Aeterna #GasparNoé #Gaspar_Noé #ShortFilm #Film #CharlotteGainsbourg #KarlGlusman #Cannes #Cannes2019 #Cannes_2019 #Sinarium #گاسپارنوئه #گاسپار_نوئه #گاسپارنویه #گاسپار_نویه #شارلوت_گنزبور #کارل_گلاسمن #لوکس_اترنا #نور_جاودان #فیلم #سینما #فیلم_کوتاه #کن #کن2019 #سیناریوم

A post shared by Sinarium | تیشرت فیلم و سریال (@sinarium.ir) on

اکران لوکس اترنا بدون حاشیه نبود. به گفته ی افرادی که در سالن اکران لوکس اترنا حضور داشتند، حداقل یک نفر سالن را در میانه ی پخش فیلم ترک کرد، یک نفر پس از اکران شروع به گریستن کرد، یک نفر دچار حمله ی عصبی شد، و عده یی در حین برخی صحنه های فیلم گوش ها و چشم های خود را گرفتند. گاسپار نوئه با چنین واکنش هایی از سوی مخاطبانش بیگانه نیست، چراکه اتفاقات بدتر از این حین پخش آثار قبلی او همچون بازگشت ناپذیر (Irreversible)، و عشق (Love) افتاد.

واکنش مخاطبان به لوکس اترنا در مجموع مثبت بوده. ولی به گفته ی برخی از منتقدین و روزنامه نگاران، در مقایسه با آثار قبلی گاسپار نوئه، احتمالن لوکس اترنا بهترین فیلم او نباشد. استقبال نه چندان پرشور مخاطبان پس اکران فیلم نیز شاید گویای همین موضوع باشد.

 

پوستر های رسمی لوکس اترنا

برای لوکس اترنا گاسپار نوئه 3 پوستر طراحی شده. همه ی این پوستر ها اثر لوران لوفروا (Laurent Lufroy) طراح فرانسوی ست. لوران لوفروا طراحی پوستر همه ی فیلم های بلند گاسپار نوئه به جز تنها در برابر همه (Seul Contre Tous / I Stand Alone) را بر عهده داشته.

لوکس اترنا گاسپار نوئه

لوکس اترنا گاسپار نوئه

لوکس اترنا گاسپار نوئه

 

این مقاله به مرور کامل تر خواهد شد

سینا قاسمی موسوی
سینا قاسمی موسوی
دانشجوی ارشد رشته ی سینما هستم و نویسنده ی محتوا و همچنین مدیر وبسایت سیناریوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوال داری؟ بیا بچتیم!