همه ی موزیک ویدیوهای گاسپار نوئه

Nick Cave Gaspar Noe
We No Who U R – Gaspar Noe
شهریور 7, 1397
موسیقی متن Climax
موسیقی متن فیلم Climax گاسپار نوئه
شهریور 7, 1397
Nick Cave Gaspar Noe
We No Who U R – Gaspar Noe
شهریور 7, 1397
موسیقی متن Climax
موسیقی متن فیلم Climax گاسپار نوئه
شهریور 7, 1397
نمایش همه

همه ی موزیک ویدیوهای گاسپار نوئه

گاسپار نوئه، کارگردان شناخته شده ی فرانسوی-آرژانتینی، علاوه بر 5 فیلم بلند و تعدادی دیگر فیلم کوتاه، مستند، و غیره یی که تا سال 2018 ساخته، کارگردانی 9 موزیک ویدیو هم در کارنامه ی خود دارد. در این مقاله موزیک ویدیوهای گاسپار نوئه را به ترتیب ساخته شدن شان در طول زمان معرفی خواهم کرد. همراه این مقاله، هر 9 موزیک ویدیو گاسپار نوئه با بهترین کیفیت ممکن برای دیدن وجود دارد.

موزیک ویدیوهای گاسپار نوئه

 

موزیک ویدیوهای گاسپار نوئه

در ادامه راجع به 9 موزیک ویدیویی که گاسپار نوئه کارگردانی شان را بر عهده داشته خواهید خواند. ویدیو ها بر اساس تاریخ انتشارشان فهرست شده اند. پس از توضیحات هر موزیک ویدیو در هر سر فصل، می توانید آن موزیک ویدیو را با بهترین کیفیتی که در سایت یوتیوب موجود می باشد تماشا کنید. سعی کرده ایم همه ی موزیک ویدیو ها را روی سرور های ایرانی آپلود کنیم تا مخاطبان ایرانی برای دیدنشان به مشکل برنخورند. در مواردی که به علت سانسور امکان استفاده از سرور های ایرانی نبود، ویدیو ها را روی سرور سیناریوم آپلود کردیم.

 

 

فرر میزر: ندارم 1996
Les Frères Misère: Je n’ai pas

گروه فرر میزر (Les Frères Misère) تنها یک آلبوم، در سبک پانک راک، در سال 1996 منتشر کرد؛ آهنگ «ندارم» (Je n’ai pas) یکی از آهنگ های موجود در این آلبوم است. مانو سولو (Mano Solo) ، خواننده و رهبر این گروه فرانسوی، که نام واقعی اش امانوئل کابو (Emmanuel Cabut) است، در سال 2010 در اثر ابتلا به اچ آی وی فوت شد.

 

ندارم موزیک ویدیو گاسپار نوئه

«ندارم» اولین تجربه ی گاسپار نوئه در ساختن موزیک ویدیو بود. این موزیک ویدیو ویژگی کارگردانی خاصی ندارد. دوربین گاسپار نوئه از ابتدا تا انتها در یک نقطه ثابت است، و مانو سولو را همراه اعضای گروه فرر میزر در حال خواندن و نواختن آهنگ «ندارم» بر پس زمینه ی غروب خوشید نشان می دهد. لب خوانی و نوازندگی و حرکات اعضای گروه هماهنگی چندانی با ترک صوتی ندارد. در مجموع می توان گفت این موزیک ویدیو به هیچ عنوان اثر قوی یی نیست.

 

بون فیکشن: دیوانه وار شاد 1998
Bone Fiction: Insanely Cheerful

بون فیکشن (Bone Fiction)، گروه راکی متشکل از تنها دو نفر است: لیام استرنبرگ (Liam Sternberg) و زیتا لوتیس-فور (Zita Lotis-Faure). این گروه آمریکایی، مانند فرر میزر، تنها یک آلبوم منتشر کرد. گاسپار نوئه در سال 1998 برای آهنگ دیوانه وار شاد این گروه موزیک ویدیو ساخت.

 

دیوانه وار شاد موزیک ویدیو گاسپار نوئه

نکته ی مهم درباره ی موزیک ویدیو «دیوانه وار شاد» گاسپار نوئه این است که او درواقع 4 موزیک ویدیو برای این آهنگ ساخت! داستان کلی هر 4 نسخه یک جور می باشد. هر 4 نسخه ی دیوانه وار شاد با تصویر زیتا لوتیس-فور شروع می شود که روی صندلی کنار گرامافونی نشسته. او صفحه ی آهنگ دیوانه وار شاد را در گرامافون می گذارد و همراه با آهنگ شروع به خواندن (یا بهتر است بگوییم زمزمه کردن) می کند. سپس از جایش بلند می شود و در اتاق های آپارتمانی که به نظر می رسد پارتی یی در آن برگذار و تمام شده باشد راه می رود. او بین مهمان هایی که یا خسته و از حال رفته اند، و یا خمارند، قدم می زند. زیتا نهاتن کتش را می پوشد و از آپارتمان خارج می شود.

تنها تفاوت موجود بین نسخه های مختلف این است که در یکی دو مورد موزیک ویدیو درست در حین پارتی جریان دارد (نه بعد از آن)، و همچنین در یک مورد با مهمانان سر حال تر و پر شور تری طرف هستیم. هر 4 نسخه ی این موزیک ویدیو را در ادامه تماشا کنید.

 

این موزیک ویدیو از ابتدا تا انتها هیچ برشی (Cut) نمی خورد و دوربین گاسپار نوئه سوژه اش را در همه جا دنبال می کند. این سبک فیلم برداری، موردی آشنا در سینمای گاسپار نوئه است؛ اما او بعد ها بهتر و حرفه یی تر از این روش فیلمبرداری استفاده می کند.

موزیک ویدیوی دیوانه وار شاد، مانند مورد قبلی، ویژگی چشمگیری ندارد که شایسته فیلمساز بزرگی چون گاسپار نوئه باشد.

 

آریل بورژلن: خیلی نحیفم 1999
Arielle Burgelin: Je suis si mince

آریل بوژلن (Arielle Burgelin)، که بیشتر با نام کوچکش آریل شناخته می شود، مدل و خواننده یی فرانسوی است. در سال 1999، گاسپار نوئه برای آهنگ پاپ او به نام «خیلی نحیفم» (Je suis si mince)، موزیک ویدیو ساخت.

 

خیلی نحیفم موزیک ویدیو گاسپار نوئه

موزیک ویدیو «خیلی نحیفم»، نسب به کار های قبلی گاسپار نوئه چشمگیرتر است. این موزیک ویدیو، آریل را در وضعیت های مختلف در اتاق های کوچک خانه اش نشان می دهد. نور های تند و حرکات آکروباتیک دوربین در این موزیک ویدیو تبدیل به امضای گاسپار نوئه در فیلم های آینده اش می شود. در برخی قسمت ها آریل با گریم خاصش شبیه به عروکسی پلاستیکی به نظر می رسد، به طوری که انگار این موزیک ویدیو زندگی یک عروسک در یک خانه ی عروسکی را نشان می دهد.

 

توما بانگالتر: اضطراب 2002
Thomas Bangalter: Stress

توما بانگالتر (Thomas Bangalter) دی جی و آهنگ ساز مشهوری در فرانسه است. او بنیانگذار گروه دفت پانک (Daft Punk) است که شهرت جهانی پیدا کرده. بانگالتر که از اواخر دهه ی 80 میلاری تا به امروز فعال بوده، از پیشکسوتان سبک موسیقی الکترونیک به حساب می آید. همانطور که گاسپار نوئه در بروشور معرفی فیلم کلایمکس عنوان کرده، بانگالتر از آهنگسازان مورد علاقه ی او در جوانی بوده، و موسیقی او برایش خاطره انگیز است.

بانگالتر برای فیلم بی بازگشت (Irréversible)، اثر استثنایی گاسپار نوئه در سال 2002 موزیک های بسیاری ساخت، که بعد از اکران فیلم در قالب یک سی دی مجددن با عنوان Irréversible منتشر شد. گاسپار نوئه برای دو مورد از این آهنگ ها موزیک ویدیو ساخت.

 

اضطراب موزیک ویدیو گاسپار نوئه

موزیک ویدیو «اضطراب» (Stress) تمامن در تونل مخوف فیلم بی بازگشت ساخته شده. این موزیک ویدیو از ابتدا تا انتها متشکل است از حرکات آکروباتیک دوربین که گوشه و کنار تونل را نشان می دهد. حرکات سرگیجه آور دوربین در این محیط ترسناک، همراه با موسیقی دلهره آور بانگالتر، موزیک ویدیو اضطراب را تبدیل به کابوسی واقعی کرده.

 

توما بانگالتر: تغیان 2002
Thomas Bangalter: Outrage

یکی دیگر از موزیک های متن فیلم بی بازگشت، که در قالب سی دی هم منتشر شد، آهنگ «تغیان» (Outrage) است. در تضاد با آهنگ دلهره آور اضطراب، تغیان ریتمی خشمگین دارد. گاسپار نوئه، مجددن، در سال 2002، بعد از اکران فیلم بی بازگشت برای این آهنگ موزیک ویدیو ساخت.

 

تغیان موزیک ویدیو گاسپار نوئه

گاسپار نوئه ریتم تند و خشمگین آهنگ تغیان را با حرکات سریع و بریده بریده ی دوربینش در این موزیک ویدیو نشان داد. اگرچه در نگاه بیننده به نظر می رسد تمام این موزیک ویدیو در یک برداشت ضبط شده باشد، اما در واقع تغیان از ده ها برش (Cut) مختلف ساخته شده. تصاویر به روشی استادانه، که وامدار سینماتوگرافی بنوا دبی (Benoît Debie) است، طوری در کنار هم تدوین شده اند که توهم یک پارچه بودن تصویر را به بیننده القا می کنند. این موزیک ویدیو تصاویری از افرادی در یک پارتی را نشان می دهد.

 

پلیسیبو: جلومو بگیر 2003
Placebo: Protége-Moi

«جلومو بگیر / مراقبم باش» (Protège-Moi)، آهنگی است در سبک راک از گروه مشهور انگلیسی پلیسیبو (Placebo). گروه پلیسی بو در سال 2003 برای اجرای زنده شان در پاریس آهنگ «Protect Me from What I Want» را به فرانسوی ترجمه و اجرا کردند. این آهنگ سپس به صورت تک آهنگ با عنوان Protège-Moi در فرانسه منتشر شد. گاسپار نوئه در همان زمان برای این آهنگ موزیک ویدیو ساخت.

 

 

جلومو بگیر موزیک ویدیو گاسپار نوئه

به نظر ما، موزیک ویدیو جلومو بگیر، اوج موفقیت گاسپار نوئه در ساختن موزیک ویدیو تا به حال است. موزیک زیبای Placebo که ترکیبی از حس های غم، شادی، هیجان، و ناامیدی را به شنونده منتقل می کند، در کنار ویدیوگرافی گاسپار نوئه تبدیل به اثری در کمال هنر شده. میزآنسن و حرکات دوربین گاسپار نوئه در جلومو بگیر بسیار چمگیر هستند. همچنین جسارت او برای نشان دادن عریانی تا این حد در یک موزیک ویدیو احتمالن بی نظیر باشد.دوربین گاسپار نوئه دو دختر ل-زبین را در یک پارتی اورجی دنبال می کند و تصاویری از سککس آن ها را نشان می دهد.

 

بخاطر اهمیت این موزیک ویدیو، مقاله یی به طور مجزا راجع به آن نوشته ام. در مقاله ی جلومو بگیر گاسپار نوئه بیشتر راجع به گروه Placebo، آهنگ Protège-Moi، و ویدیوگرافی گاسپار نوئه در این موزیک ویدیو توضیح داده ام. ترجمه ی فارسی متن آهنگ هم موجود است.

 

سباتیان: عشق در تحرک 2012
SebastiAn: Love in Motion

سباستیان اکشوته-بوزوویچ (Sebastian Akchoté-Bozovic)، که با نام کوچکش سباستیان (SebastiAn) _حرف A عمدن بزرگ نوشته شده_ شناخته می شود، دی جی و آهنگسازی فرانسوی است. او از سال 2005 در سبک موسیقی الکترونیک فعال بوده. گاسپار نوئه برای آهنگ «عشق در تحرک» (Love in Motion) او در سال 2012 موزیک ویدیو ساخت.

 

عشق در تحرک موزیک ویدیو گاسپار نوئه

موزیک ویدیو عشق در تحرک بامزه ترین اثر گاسپار نوئه است. در صحنه یی در ابتدای موزیک ویدیو، تصویر پسر بچه یی را در آیینه می بینیم که دوربین هندی کم خانگی یی را نگه داشته و فیلم می گیرد. در ادامه طوری نمایانده می شود که انگار این پسر بچه است که دارد از رقصیدن خواهرش در اتاقش فیلم می گرد. طبیعتن هر کجا که گاسپار نوئه باشد، نور های رنگی تند و گرم و حرکات آکروباتیک دوربین هم وجود دارد؛ اما این بار حرکات دوربین تقلید فیلمبرداری ناشیانه ی یک پسر بچه با دوربین هندی کم است.

 

انیمال کالکتیو: پوره ی سیب 2012
Animal Collective: Applesauce

انیمال کالکتیو (Animal Collective) گروه موسیقی پاپ و الکترونیک آمریکایی است، که از سال 2003 تا کنون فعال است. آهنگ «پوره ی سیب» (Applesauce)  از آلبوم «Centipede Hz» منتشر شده در سال 2012 می باشد.

 

پوره ی سیب موزیک ویدیو گاسپار نوئه

«پوره ی سیب» موزیک ویدیوی واقعن ساده یی است. از ابتدا تا انتهای این ویدیو کلیپ اکسترا کلوزآپ صورت لیندزی ویکسن (Lindsey Wixson)، مدلی که به خاطر فرم خاص لب، دندان، و گونه هایش بسیار معروف است را در حال گاز زدن و جویدن خورمالویی می بینیم. گاسپار نوئه با دانستن ویژگی خاص لب های لیندزی ویکسن فقط نمای فوق بسته یی از لب ها، فک، و گونه ی او را نشان می دهد.

 

نیک کیو و بد سیدز: می دونیم کی هستی 2013
Nick Cave & The Bad Seeds: We No Who U R

آهنگ «می دونیم کی هستی» (We No Who U R) [حروف نام آهنگ از عمد به این شکل نوشته می شوند]، از گروه راک «نیک کیو و بد سیدز» (Nick Cave & The Bad Seeds) آهنگ آغازین آلبومی با نام «Push the Sky Away» است. این گروه استرالیایی در دسامبر 2012 آهنگ می دونیم کی هستی را، پیش از انتشار آلبومشان، به صورت تک آهنگ منتشر کردند. یک ماه بعد، یعنی در ژانویه ی 2013، موزیک ویدیویی که گاسپار نوئه برای این آهنگ ساخته بود منتشر شد.

موزیک ویدیوهای گاسپار نوئه

 

می دونیم کی هستی موزیک ویدیو گاسپار نوئه

«می دونیم کی هستی» آرامش بخش ترین موزیک ویدیوی گاسپار نوئه است. متن آهنگ می دونیم کی هستی محتوایی فلسفی درباره ی گذرا و فانی بودن زندگی، و تلاش انساس برای فراموش نشدن دارد. این ترانه انسان ها را به درخت تشبیه، و تاکید می کند اگر چه هر درختی عاقبت فرو می افتد و می سوزد، اما این به معنای بیهودگی زندگی شان نیست. این ترانه ی تفکر برانگیز، با صدای گرم نیک کیو (Nick Cave)، و ویدیوگرافی گاسپار نوئه که در عین سادگی بسیار زیباست، باعث محسور کنندگی این موزیک ویدیو شده.

کارگردانی می دونیم کی هستی، تکنیک بسیار ساده یی دارد. فیلمبردار (که به نظر می رسد خود گاسپار نوئه باشد) دوربینی رو به روی خودش نگه داشته و دستیارش از پشت سر با چراق قوه به او نور می تاباند، و در نتیجه سایه ی فیلمبردار روی زمین و درختان مرتفع بیشه یی می افتد. فیلم بردار در بین درخت ها حرکت می کند و از سایه ی خودش فیلم می گیرد.

 

می دونیم کی هستی آخرین موزیک ویدیویی است که گاسپار نوئه کارگردانی کرده. او از 5 سال پیش تا به حال فعالیت دیگری در این زمینه نداشته. بخاطر اهمیت و زیبایی موزیک ویدیو می دونیم کی هستی گاسپار نوئه، و شعر و آهنگ آن، به طور جداگانه در مقاله یی به نقد و بررسی این موزیک ویدیو، و ترجمه ی شعر آن پرداخته ام. از شما دعوت می کنم این مقاله را نیز بخوانید.

سینا قاسمی موسوی
سینا قاسمی موسوی
دانشجوی ارشد رشته ی سینما هستم و نویسنده ی محتوا و همچنین مدیر وبسایت سیناریوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوال داری؟ بیا بچتیم!