نمایش چاه از ایران در فستیوال تئاتر کرالا هند

فستیوال بین المللی تئاتر کرالا
The Well _a Play from Iran_ at ITFoK 2019
دی 27, 1397
Climax گاسپار نوئه
معرفی فیلم کلایمکس گاسپار نوئه
دی 27, 1397
فستیوال بین المللی تئاتر کرالا
The Well _a Play from Iran_ at ITFoK 2019
دی 27, 1397
Climax گاسپار نوئه
معرفی فیلم کلایمکس گاسپار نوئه
دی 27, 1397
نمایش همه

نمایش چاه از ایران در فستیوال تئاتر کرالا هند

چاه، نمایشی در یک پرده، به نویسندگی علیرضا توانا و کارگردانی عباس ابوالحسنی، نماینده ی ایران در فستیوال بین المللی تئاتر کرالا هند (ITFoK) در ژانویه ی 2019 (دی و بهمن 97) خواهد بود. نمایش چاه اولین بار در شهر بابل (به طور همزمان) به فارسی و انگلیسی اجرا شد، و اینک نسخه ی انگلیسی آن به شهر تریسور ایالت کرالای هند خواهد رفت.

 

نمایش چاه

«چاه» نمایشی ست در یک پرده که با خلیل و مریم در حالی که در حیاط خلوتی کوچک در میان هیچ کجا نشسته اند شروع می شود. آن ها آغاز به مرور زندگی و آنچه که از سر گذرانده اند می کنند. به طور غیر منتظره یی در می یابیم که خلیل و مریم هر دو مرده اند، و حیاطی که در آن هستند و گفت و گو هایشان همگی خیالی ست. به واسطه ی مرور گذشته ی آن ها ست که می فهمیم خلیل و مریم دو عاشق و معشوق بودند/هستند که یکدیگر را از طریق هنر و تئاتر یافتند و به هم دل باختند.
خلیل و مریم عشاقی شیفته ی همدیگر اند، اما زندگی آن ها سراسر شیرین و هموار نبوده…

 

چاه در ایران

نمایش چاه نخست در بهمن سال 96 در تماشاخانه ی ابوالحسنی واقع در شهر بابل مازندران به روی صحنه رفت. نکته ای خاص راجع به این اجرا، اجرای همزمان این نمایش به انگلیسی و فارسی بود. آقای ابواحسنی، کارگردان نمایش، با استفاده از بازیگرانی مسلط به زبان انگلیسی توانست این نمایش را در دو سانس، نخست به انگلیسی و سپس به فارسی، به روی صحنه ببرد.

ترجمه ی نمایشنامه ی چاه از فارسی به انگلیسی توسط سینا قاسمی (سیناریوم) انجام گرفت. نسخه ی فارسی این نمایشنامه به همراه ترجمه ی انگلیسی آن در یک جلد چاپ و همزمان با افتتاحیه ی نمایش منتشر شد.

تا جایی که ما اطلاع داریم اجرای یک نمایش ایرانی به دو زبان و آن هم همزمان کاری نو و بی مثال است. به گفته ی آقای ابوالحسنی، هدف از این کار علاوه بر جذب مخاطب گسترده تر در ایران، دورخیز برای اجرای چاه در فستیوال های بین المللی بود. این دور اندیشی با برگزیده شدن نمایش چاه برای حضور در فستیوال بین المللی تئاتر کرالا ثمربخش بود.

 

چاه در هند

نمایش چاه پیش از گزیده شدنش برای شرکت در فستیوال کرالای هند، در فستیوال های برزیل و اوگاندا هم برگزیده شده بود، اما به علت عدم حمایت مالی به موقع این فرصت ها از دست رفتند. اما گروه هنری ابوالحسنی با دعوت رسمی عوامل فستیوال بین المللی تئاتر کرالا (ITFoK) در پاییز امسال شرایط را برای شرکت در این جشنواره فراهم ساخت.

در مجموع 13 گروه نمایش از 8 کشور در فستیوال ITFoK حضور خواهند داشت. ایران علاوه بر گروه هنری ابوالحسنی یک نماینده ی دیگر نیز دارد.

نمایش چاه 3 اجرا در روزهای 30 دی، 1، و 2 بهمن ماه در سالن بلک باکس ناتیاگروهام شهر تریسور ایالت کرالای هند خواهد داشت.

 

نمایش چاه در فستیوال تئاتر کرالا هند

 

اسامی و سمت عوامل نمایش چاه

کارگردان: عباس اوالحسنی

نویسنده: علیرضا توانا

مترجم و هماهنگ کننده: سینا قاسمی

بازیگران: افسون نامداری / اهورا گل عموپور

دستیار کارگردان: سپیده زین العابدینی

طراح نور: فرشید مصدق

طراح موسیقی: هومان یوسفی نژاد

طراح لباس: سپیده زین العابدینی

طراح گریم: مائده محمدیان

گرافیست: عطا روح بخش

عکاسی و ویدئوگرافی: رضا چرم زاده

 

درباره ی گروه هنری ابوالحسنی

گروه هنری ابوالحسنی وابسته است به آکادمی هنر های نمایشی ابوالحسنی واقع در شهر بابل، که توسط آقای عباس ابوالحسنی تأسیس شده. این گروه تا به حال 14 نمایش بلند به کارگردانی عباس ابوالحسنی را در سالن های نمایش  مختلفی در سراسر ایران اجرا کرده. برخی از اجرا های اخیر شامل چاه، قصه ی مرگ ماهان، مسایا، سنگ (همگی نوشته علیرضا توانا)، مردگان بی کفن و دفن (نوشته ی ژان-پل سارتر)، و آنتیگونه (نوشته ی سوفوکل) می شود. بیشتر این اجرا ها مورد ستایش منتقدین و مخاطبان قرار گرفته و جوایز ملی و استانی هم دریافت کرده اند.

 

درباره ی کارگردان

عباس ابوالحسنی کارشناس رشته ی نمایش، گرایش بازیگری ست. او تجربیات فراوان و موفقی در زمینه ی بازیگری (چه بر روی صحنه و چه مقابل دوربین)، کارگردانی نمایش، داوری در جشنواره ها، مجری گری برنامه های رادیویی و تلویزیونی، و مسئولیت های اداری داشته. او تا به حال 14 نمایش بلند را کارگردانی کرده، و همچنین 14 جایزه در 8 جشنواره ی ملی و استانی مختلف بخاطر همه ی آثاری که تا به حال ساخته و یا در آن ها نقش آفرینیداشته دریافت کرده. او اکنون در عین اینکه پرکارانه آثار نمایشی و هنری حتا بیشتری خلق می کند، مشغول فعالیت پرشور در آکادمی هنری اش در شهر بابل به عنوان مربی بازیگری ست.

 

درباره ی نویسنده

علیرضا توانا کارشناس ارشد ادبیات نمایشی ست. او تا به حال 10 نمایش نامه ی بلند نوشته که همگی در شهر های مختلف توسط کارگردان های مختلف بر روی صحنه رفته اند. برخی از این نمایشنامه ها جوایز ملی و استانی نیز برنده شده اند. او علاوه بر نمایش، در زمینه سینما و فیلمنامه نویسی نیز فعال است. از میان 3 فیلم بلندی که تا به حال کارگردانی کرده (که فیلمنامه ی آن ها هم اثر او ست)، فیلم «زینب» او موفق به دریافت جایزه ی بهترین فیلم 27 امین جشنواره ی فجر، و همچنین نامزد دریافت بهترین کارگردانی شد. او همچنان به عنوان نمایشنامه نویس و نیز مربی نویسندگی خلاقانه و کارگردانی سینما فعالیت می کند.

سینا قاسمی موسوی
سینا قاسمی موسوی
دانشجوی ارشد رشته ی سینما هستم و نویسنده ی محتوا و همچنین مدیر وبسایت سیناریوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوال داری؟ بیا بچتیم!