می دونیم کی هستی – گاسپار نوئه

Gaspar Noé Protège-Moi
Protège-Moi – Gaspar Noé
مرداد 16, 1397
Nick Cave Gaspar Noe
We No Who U R – Gaspar Noe
مرداد 16, 1397
Gaspar Noé Protège-Moi
Protège-Moi – Gaspar Noé
مرداد 16, 1397
Nick Cave Gaspar Noe
We No Who U R – Gaspar Noe
مرداد 16, 1397
نمایش همه

می دونیم کی هستی – گاسپار نوئه

آهنگ «می دونیم کی هستی» (We No Who U R) اثر گروه نیک کیو و بد سیدز (Nick Cave & The Bad Seeds)، گروه راکی از استرالیا است. اگر چه نیک کیو خود پایگذار گروه موسیقی بد سیدز در سال 1983 بوده، و همچنان همراه این گروه است، اما نام این گروه همیشه به صورت نیک کیو و بد سیدز عنوان می شود. دلیل آن شاید عوض شدن همه ی اعضای گروه در طول فعالیت آن ها باشد.

در ژانویه ی 2013، گاسپار نوئه برای این آهنگ یک موزیک ویدیو ساخت.

نیک کیو گاسپار نوئه

گروه نیک کیو و بد سیدز

 

می دونیم کی هستی نیک کیو و بد سیدز

نام آهنگ می دونیم کی هستی به انگلیسی از عمد با رسم الخط خلاصه شده ی آن «We No Who U R» نوشته می شود. این آهنگ اولین ترک از آلبوم این گروه با نام «Push the Sky Away» در سال 2013 است. گروه بد سیدز در دسامبر 2012، آهنگ می دونیم کی هستی را به صورت تک آهنگی منتشر کردند. در ژانویه ی 2013، گاسپار نوئه برای این آهنگ یک موزیک ویدیو ساخت، که مورد ستایش خود نیک هم قرار گرفت. نیک کیو راجع به این موزیک ویدیو گفت:

«من عاشق ویدیوی زیبا، تاثیرگذار، و تفکر برانگیز گاسپار هستم.»

(منبع The Quietus)

نیک کیو گاسپار نوئه

 

متن آهنگ می دونیم کی هستی نیک کیو و بد سیدز

متن آهنگ می دونیم کی هستی نوشته ی خود نیک کیو است. نگاهی دقیق تر به این ترانه ما را متوجه خواهد کرد که این کلمات صرفن متنی برای یک آهنگ نیست، بلکه شعری فلسفی و پر معناست. در ادامه ترجمه ی فارسی متن آهنگ می دونیم کی هستی را بخوانید:

 

برای درخت مهم نیست پرنده ی کوچولو چی می خونه

_ما با شبنم صبح ناپدید می شیم_

درخت ها نمی دونن پرنده ی کوچولو چی میاره

_ما با شبنم صبح ناپدید می شیم_

ولی ما لمسش می کنیم

نیازی به بخشیدن نیست

درخت ها شبیه دست های خواهش گری خواهند ایستاد

_ما با شبنم صبح ناپدید می شیم_

درخت ها همه شبیه دست های خواهش گری ایستاده ان

_ما با شبنم صبح ناپدید می شیم_

ولی ما لمسش می کنیم

نیازی به بخشیدن نیست

درخت ها شبیه دست های دوده زده خواهند سوخت

اما ما شب با نور بر می گردیم

درخت ها شبیه دست های دوده زده خواهند سوخت

جایی برای استراحت نیست، جایی برای اطراق نیست

اما ما می دونیم تو کی هستی

اما ما می دونبم کجا زندگی می کنی

اما ما می دونیم نیازی به بخشیدن نیست

 

تحلیل شعر می دونیم کی هستی نیک کیو

شعر آهنگ می دونیم کی هستی ما را به یاد رباعیات خیام می اندازد. نیک کیو، نویسنده ی این شعر، معتقد است عمر ما انسان ها به کوتاهی یک شبنم صبح گاهی است؛ و همچنین ما عابرانی هستیم که در دنیا نه ماندگار خواهیم بود و نه توقفی می کنیم.

اما این شعر صرفن یادآور پوچی و کوتاهی زندگی نیست، بلکه در عین حال به ما گوشزد می کند این کوتاهی و پوچی دلیلی برای سستی و پا پس کشیدن نیست؛ همانطور که درخت ها اگر چه درکی از آواز پرنده ی کوچک ندارند، اما به او سرپناه می دهند؛ و اگر چه آن ها عاقبت شبیه به دست های دودزده یی خواند سوخت، اما این نه دلیلی برای سست شدنشان است، نه دلیلی برای شکر گذار نبودنشان، و نه بیهودگی شان. شاخه ها اگرچه می سوزند، اما به ما نور می دهند. درخت ها اگرچه بخشنده اند، اما سپاسگذار طبیعت هم هستند، و از همه مهم تر تا به انتها استوار می ایستند. به عبارت دیگر شاعر ما را دعوت به ایستادگی در برابر پوچی حتمی زندگی می کند. به عقیده ی شاعر، تلاش انسان ها رنج بیهوده نیست.

شاید فراموش شدن بزرگتین ترس انسان و بزرگترین انتقام خلقت از موجودات باشد (البته به زعم خود ما)؛ بخاطر همین است که در پایان شعر، شاعر تکرار می کند « اما ما می دونیم تو کی هستی / اما ما می دونبم کجا زندگی می کنی» یعنی، فراموشی و نابودی و بیهودگی در کار نیست، کسی مدیون وجود تو خواهد بود _حتا اگر تو را نشناسد (مثل رابطه ی پرنده و درخت).

 

موزیک ویدیوی گاسپار نوئه

موزیک ویدیویی که گاسپار نوئه برای آهنگ می دونیم کی هستی ساخته اگر چه بسیار ساده به نظر می رسد، اما در عین حال سرشار از نبوغ او است. فضایی که گاسپار نوئه در موزیک ویدیو اش نشان داده حس آرامش و ثبات شعر و موسیقی این آهنگ را تکمیل می کند. همچنین او سایه ی انسانی را به عنوان سوژه ی اصلی ویدیو اش به کار برده که کنایه ای است به همه ی انسان ها که عابران یا مسافرانی در دنیا هستند. همچنین استفاده از سایه به جای تصویر خود انسان یادآور انسان هایی است که از میان ما رفته اند، ولی قبلن این مسیر را پیموده اند.

نیک کیو گاسپار نوئه

موزیک ویدیوی گاسپار نوئه سرشار از تشبیه کردن انسان به درخت است. دوربین گاسپار نوئه ابتدا قابی از پاهای سایه می گیرد، که می تواند تمثیلی از تنه ی درختان باشد، که مجددن تشبیه کردن انسان است به درخت. به علاوه سایه گاه تا بالاترین شاخه های درختان کشیده می شود _که این هم تشبیه دیگری مثل مورد قبل است. اگرچه مرکز تصویر را سایه پر کرده، اما باقی کادر از نور چراق قوه روشن شده؛ این هم باز برای ما دست های دودزده یی که می سوزند اما روشنایی می دهند را یادآوری می کند.

نیک کیو گاسپار نوئه

نیک کیو گاسپار نوئه

 

می دونیم کی هستی نیک کیو و بد سیدز رو تماشا کن

در ادامه این موزیک ویدیوی فوق العاده زیبا را تماشا کنید:

سینا قاسمی موسوی
سینا قاسمی موسوی
دانشجوی ارشد رشته ی سینما هستم و نویسنده ی محتوا و همچنین مدیر وبسایت سیناریوم.

2 دیدگاه

  1. amani گفت:

    ممنون بابت توضیحات و معنی . باعث میشین بشه چیز متفاوتی رو یاد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوال داری؟ بیا بچتیم!